Gode råd

Få psykologens syv gode råd til at forebygge eller undgå stress.

Husk, at kuren mod stress er ro

Stress er ikke et problem, der kan fikses ved hjælp af selvudviklingsbøger eller hård motion. Selv om det kan være vanskeligt at praktisere i vores handle-orienterede kultur, så forholder det sig sådan, at stresssymptomerne vil forsvinde i takt med, at du lærer at slappe af.

Accepter alle følelser

Både positive og negative følelser er en naturlig del af at være menneske. Der er således ikke noget underligt i, at du oplever perioder, hvor du mest af alt har lyst til at opgive det hele, mens du i andre perioder ser lysere på tilværelsen.

Skab struktur

At være ledig betyder ikke, at du skal stå til rådighed alle døgnets vågne timer. Du kan med fordel betragte din jobsøgning/jobafklaring som et arbejde. Det er derfor vigtigt, at du laver en plan over din dag, som detaljeret beskriver, hvornår du skal gøre hvad. På den måde sikrer du, at du får de nødvendige opgaver fra hånden, samtidig med at du får skabt plads til aktiviteter, som gør dig glad.

Skab indflydelse på dit eget liv

Du kan ikke lave om på de love og regler, som du er underlagt som ledig, men du kan forberede til møderne og komme med bud på, hvordan du kan ændre på din situation. Dette gælder også i forhold til fritiden – overvej, hvilke aktiviteter, som giver dig glæde og dyrk dem.

Fokuser på andre aspekter af din identitet

Selv om arbejdet ofte udgør en stor del af vores identitet, er det vigtigt at huske på, at vi er andet end vores arbejde. Som ledig er det vigtigt, at du værdsætter andre aspekter af din identitet, så du kan opretholde en positiv selvfølelse. Det kan for eksempel være, at du er en god ægtefælle, en omsorgsfuld forælder eller en god ven.

Opsøg fællesskaber

Vi har alle brug for sociale relationer til andre end vores nærmeste pårørende. Som ulykkespatient er det eksempelvis oplagt at anvende foreningens medlemstilbud til at møde ligestillede, som kender udfordringerne indefra. Du kan læse mere om medlemstilbuddene her.

Dyrk motion – med måde

Hård motion kan måske virke som en nærliggende måde at komme af med frustrationer på. Eftersom stresssymptomer indikerer, at organismen er overbelastet, er det imidlertid langt mere hensigtsmæssigt med mild og moderat motion samt vejrtrækningsøvelser og meditation, som kan skabe ro og balance.