Gode råd

Det kan være en stor belastning at leve med usynlige følger efter en ulykke. Her følger en række råd, som kan medvirke til at gøre hverdagen lidt lettere.

1. Strukturer din hverdag

Det kræver mange ressourcer at leve med en usynlig lidelse. Derfor er det vigtigt, at du lærer, hvor meget aktivitet, du kan klare, og hvornår det er hensigtsmæssigt med et hvil.

Med den rette balancegang mellem aktiviteter og hvil kan du få mere ud af dagen og have mere energi sidst på dagen. Indimellem kan det være nødvendigt at overskride dine grænser, men forbered dig på at tage ”skraldet” dagen efter.

2. Anerkend dine følelser

Negative følelser som vrede, angst og frustration er naturlige følger efter en ulykke. Det er vigtigt, at du lærer at takle de negative følelser på en hensigtsmæssig måde, så de ikke kommer til udtryk som vredesudbrud, der ødelægger relationen til dine nærmeste eller æder dig op indefra.

Hos UlykkesPatientForeningen kan du få psykologisk rådgivning. Her er det muligt at få sparring og støtte i forhold til netop de ting, du synes er vanskelige at håndtere efter en ulykke.

3. Fokuser på det, som giver glæde

Det lyder måske banalt, men du har det faktisk bedst, hvis du lever i nuet og glæder dig over det, du har, i stedet for at ærgre dig over ting i fortiden, som du ikke kan gøre noget ved eller bekymre dig over ting i fremtiden, som du ikke har sikkerhed for, vil ske.

I stedet for at vente med at gøre noget glædesfyldt til du en dag har det bedre, så gør det nu. At gøre ting, som giver glæder, producerer stoffer i hjernen, som mindsker smerter og giver mere energi.

4. Opsøg samvær med ligestillede

Som nævnt kan konsekvenserne af de usynlige følger efter en ulykke være vanskelige for andre at forstå. Derfor kan det være en stor lettelse i sig selv at møde ligestillede, som kender livet med en usynlig lidelse indefra.

Mange oplever, at samvær med andre i samme situation kan være en værdifuld kilde til sparring og støtte. Gennem UlykkesPatientForeningen kan du deltage i netværksgrupper.