Det hjælper at råbe højt og få hjælp efter en ulykke

Dot Wessmans datter kom alvorligt til skade i en trafikulykke for to år siden. Dot fortæller nu, hvordan det kan være en god ide at søge hjælp efter ulykken.
Dot Wessmans datter kom for to år siden alvorligt til skade i en trafikulykke. Det er først nu, at Dot har fået overskud til at tænke på datterens fremtid.

Dot Wessmans datter kom for to år siden alvorligt til skade i en trafikulykke. Det er først nu, at Dot har fået overskud til at tænke på datterens fremtid.

I februar 2015 var bakkesangeringen Dot Wessmans datter, Johanne, ude for en alvorlig trafikulykke, der forandrede hendes liv.

Datteren var på vej hjem en aften, da bilen røg af vejen, og Johanne blev hårdt kvæstet.

- Jeg fik et opkald fra politiet midt om natten, det opkald vi alle frygter som forældre, nemlig at der er sket noget med ens barn, fortæller Dot Wessman.

- Med et var alt forandret for min datter og mig, og en kamp for overlevelse og det at komme videre med livet begyndte.

Mange kommer i klemme i sundhedsvæsnet

Et af de største problemer var at komme igennem over for sundhedssystemet med ens ønsker, fortæller Dot Wessman.

- Det er vist ingen hemmelighed, at det hjælper at ”råbe" højt og blive ved med at kræve sin ret over for sundhedsvæsenet, og her er der mange, der kommer i klemme. Det burde ikke være sådan, men det er klart, at der er nogen, der i sådan en situation kan have brug for hjælp.

- En ulykke kommer fra det ene øjeblik til andet, og der ikke er mulighed for at forberede sig, man skal bare handle, fortæller Dot. Og her er der heldigvis hjælp at hente hos rådgivningstelefonen UlykkesLinjen, som tilbyder gratis og uvildig vejledning til mennesker, der er kommet til skade i en ulykke.

Først nu kan Dot tænke på fremtiden

De første to år efter ulykken handlede det for Dot om at få hverdagen til at fungere og få den bedst mulige behandling til datteren. Det er først nu, at hun har overskud til at tænke videre i forhold til datterens fremtid.

- Jeg har søgt hjælp hos en advokat i forhold til min dialog med forsikringsselskabet, så vi kan få den rette erstatning. De penge, som min datter kan få udbetalt, er jo det, der er med til at afgøre hendes fremtid. Hvad bliver der råd til af boliger og hjælpemidler med videre, fortæller Dot.

Over halvdelen af de opkald som UlykkesLinjen modtager fra ulykkesramte danskere handler om erstatning, forsikring og økonomiske forhold, og netop det økonomiske grundlag er vigtigt for fremtiden, og hvordan fremtiden skal forme sig for den skadede.

Dot Wessmans datter havde heldigvis tegnet en fører-forsikring udover en almindelig ulykkesforsikring. Det er en forsikring, der kommer til udbetaling, når der ikke er en tredjepart involveret i ulykken.

UlykkesLinjen rådgiver ulykkesramte danskere

UlykkesLinjen hjælper ulykkesramte danskere med gratis og uvildig vejledning. De rådgiver bl.a. om forsikring, erstatning, behandling, genoptræning, forsørgelse og psykologbistand.

Linjen drives af UlykkesPatientForeningen i samarbejde med Rigspolitiet, Sikker Trafik, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Forsikring & Pension og er støttet af Offerfonden.

UlykkesLinjen kan kontaktes alle hverdage kl. 9-15 på 3673 2000.