”Pårørende får for lidt information”

Pårørende får ikke nok vejledning, når deres nærmeste har været ude for en alvorlig ulykke, ifølge Ghita Tougaard. Hverdagen bliver ofte uoverskuelig og kaotisk efter ulykken. Ikke kun for den ulykkesskadede, men i lige så høj grad for de pårørende. Hun glæder sig derfor over, at trafikofre og deres familier nu har muligheden for at få hjælp hos telefonrådgivningen, UlykkesLinjen.
Jeg havde simpelthen sådan brug for nogle udenforstående, der kunne tage snakken med mig og mine børn og fortælle, hvad jeg skulle være opmærksomme på. Nogle der kunne guide os, fortæller Ghita Tougaard om tiden efter sin mands ulykke.

Jeg havde simpelthen sådan brug for nogle udenforstående, der kunne tage snakken med mig og mine børn og fortælle, hvad jeg skulle være opmærksomme på. Nogle der kunne guide os, fortæller Ghita Tougaard om tiden efter sin mands ulykke.

I juni 2011 kørte Ghita Tougaards mand galt på sin motorcykel. En ulykke, der med ét ændrede alt, da hendes mand blev indlagt med livsfarlige indre kvæstelser og skader på både hoved og krop. 

Hun husker tydeligt den usikkerhed omkring fremtiden, der hurtigt meldte sig efter ulykken. Fra at have været to om alt i hjemmet, var det lige pludselig hende, der havde ansvaret for det hele. 

- Alle de tanker om, HVAD GØR VI NU? Hvad der skal ske med arbejde? Hvilke forsikringer har vi? Hvordan skal vi klare os, f.eks. økonomisk? Hvad med vores fælles fremtid? Hvad med vores børn, familien og vennerne? De tanker melder sig med det samme. Det føles som om, at man rutsjer ned af en stige, og man aner ikke, hvor man ender henne.

Manglede professionel hjælp

For Ghita var det især frustrerende at sidde på hospitalet og ikke vide, hvad hun kunne gøre for at hjælpe. Selvom Ghita fik god støtte fra sin familie, ville hun gerne have haft mere professionel hjælp, som hun kunne have lænet sig op ad, og som kunne have guidet både hende og hendes børn.

- Jeg synes, pårørende får for lidt information, jeg følte mig slet ikke inddraget. På det tidspunkt havde jeg brug for at vide, hvad jeg kunne gøre. Bare sådan noget som, hvordan kan jeg være der bedst mulig for ham. Hvem kan informere mig? Sådan nogle ting ville jeg gerne vide. 

- Jeg havde simpelthen brug for nogle udenforstående, der kunne tage snakken med mig og mine børn og fortælle, hvad jeg skulle være opmærksomme på - nogle der kunne guide os, fortæller Ghita 

Måtte selv opsøge hjælp

Ghita og hendes familie måtte derfor på egen hånd bruge meget energi på selv at opsøge mulighederne for at få rådgivning. 

- Jeg brugte rigtig meget tid på f.eks. at skaffe psykologhjælp og senere genoptræning til min mand. Psykologhjælp til mig selv, måtte jeg også selv være opsøgende med. Der er næsten ingen rådgivning at få på sygehusene længere. Det med, at man kan tale med en socialrådgiver, sygehuspræst eller en psykolog, det findes nærmest ikke længere, fortæller Ghita 

- Jeg brugte også meget tid på at finde ud af det med sygedagpenge - skulle man søge om det, hvor og hvordan, hvem skulle have besked og så videre.

Derfor glæder hun sig også over, at UlykkesLinjen nu er der til at hjælpe pårørende med at få et overblik over, hvilke muligheder der er efter ulykken, og hvad man som pårørende kan gøre og ikke mindst bør være opmærksom på. En hjælp hun i høj grad manglede.

- Det ville have været fantastisk, hvis UlykkesLinjen havde været der dengang. UlykkesLinjen er det bedste, der er sket på det her område i så mange år. Jeg er helt sikker på, at der er masser af gode tilbud rundt omkring, men det er ikke samlet nogen steder, og det har man bare brug for. Man kan ikke være sin egen tovholder i sådan en tid. Der er nødt til at være nogen, der kan holde fast i enderne og holde fast i dig. 

UlykkesLinjen giver overblik

Hos UlykkesLinjen sidder der derfor erfarne socialrådgivere klar til at svare på spørgsmål fra både ulykkesramte og pårørende, som for eksempel har behov for at vide noget om rettigheder i forhold til pasningsorlov, ekstra hjælp i hjemmet eller krisereaktioner hos børn.

De trækker på et bagland af specialister – blandt andet jurister, læger, psykologer, fysioterapeuter og ergoterapeuter.

UlykkesLinjen har åbent alle hverdage kl. 9.00 - 15.00.