Gode råd til selvomsorg

Få psykologens seks gode råd til at passe på dig selv og blive bedre til selvomsorg.

1. Læg mærke til, hvad der nærer dig

Skriv det ned, så du på dårlige dage kan minde dig selv om, hvordan du kan støtte dig selv. Fra kontakten med kroppen vil du erfare, hvad der er det rigtige for dig. Måske er det at spise en kage, tage et bad, se en serie, tale med en god ven, meditere, tage en lur eller læse en god bog.

2. Sørg for at det er nemt for dig at yde dig selv omsorg

Hvis du er glad for at læse, kan du have flere bøger parat, som du gerne vil læse. Det kan også være godt at have en aftale med en ven, om at du kan ringe, når du har brug for at tale med nogen. Du kan aftale hvornår på dagen, det er passende for din ven, at du ringer.

3. Skriv dagbog

Skriv om, hvordan du har det, og hvad du har gjort af gode ting for dig selv. Hvis du er meget alene eller har brug for at tale om, hvordan du har det og ikke har nogen i nærheden til at lytte, kan dagbogen være en god støtte. Der findes bøger, du kan anskaffe dig, som guider dig i skriveøvelser, der hjælper dig med at finde mere overskud og glæde.

4. Naturen byder på et væld af muligheder

Her kan vi hente energi og næring til både kropssanser og øget livsglæde. Forsøg at arrangere tidspunkter og eventuelt hjælp til at du kan komme ud i naturen.

5. Også i hverdagen er der næring at hente

Vi behøver blot at lægge mærke til noget, der vækker et lille behag. Det er ofte ting, som er blevet en vane, og som vi derfor overser og er holdt op med at værdsætte – som for eksempel en god seng, en lille fugl eller en god kop kaffe.

6. Kroppen er langsom og har brug for tid til at integrere og respondere

Tid og tålmodighed er derfor en del af at yde sig selv ægte omsorg.

Læs om hvorfor selvomsorg er vigtigt