Redskab skal hjælpe pårørende med at blive bedre inddraget

Ny kampagne sætter fokus på, hvordan man som pårørende kan forberede sig til mødet med sundhedspersonalet.

Pårørende har ofte vigtig viden om patienten, der kan være relevant for sundhedspersonalet. Men 46 procent af pårørende, der har besøgt patienten under indlæggelsen, oplever sig ikke inddraget af personalet.

Og mere end hver tredje (38 procent) oplever, at personalet ikke er interesseret i den viden, som de pårørende kan bidrage med. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden.

Undersøgelsen viser også, at velforberedte pårørende i højere grad oplever sig inddraget af personalet.

En ny kampagne ”Hej Pårørende – Godt du er der” af TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed giver gode råd og konkrete redskaber til, hvordan man kan forberede sig på samtaler eller undersøgelser i forbindelse med et sygdomsforløb.

SMS-forløb

I forbindelse med kampagnen har man udviklet et redskab, der skal støtte pårørende og inspirere til at tage nogle af de vigtige samtaler med hinanden.

Redskabet er udviklet som et SMS-forløb henvendt til pårørende, der står i en situation, hvor de hjælper og støtter, når en af deres nærmeste er blevet syg. I forløbet får man gode råd og forslag til emner, det kan være en hjælp for pårørende og den syge at afklare med hinanden.

Forløbet har fokus på emner, som kan være relevante på tværs af forskellige sygdomssituationer. Fx hvordan den syge ønsker at få hjælp, hvordan man orienterer familien, eller hvordan man får det bedste ud af samarbejdet med sundhedspersonalet.

Man kan melde sig til sms-forløbet ved at sende en sms med teksten ”HEJ P” til 1999.

5 spørgsmål, der gør patient og pårørende klogere sammen:

  • Hvad har du mest brug for min hjælp til?
  • Hvordan støtter jeg dig bedst under samtaler med læge og sygehus?
  • Hvor meget ønsker du, at vi taler om det, der sker?
  • Hvor meget skal vi fortælle andre om situationen?
  • Hvem skal vi ellers bede om hjælp?