Sådan kommer du i gang med at skrive

Skrive- og psykoterapeut Annette Aggerbeck giver råd til, hvordan du selv kommer i gang med skrivningen.

- Der skal ikke så meget til at få sat en god proces i gang. Man kan få udbytte af at skrive jævnligt 15-20 minutter per gang, siger Annette Aggerbeck, skrive- og psykoterapeut og forfatter til bogen 'Skriveterapi - din guide til personlig vækst' fra Nyt Nordisk Forlag.

Det er vigtigt at være ærlig over for sig selv, når man skriver, pointerer hun, og turde skrive om både det svære og det gode. 

- Ingen skal læse det, så du behøver ikke censurere dig selv, minder hun om.

- Hjernen er helt tilbage fra urtiden programmeret til især at huske de dårlige oplevelser for at beskytte os imod farer. Ifølge forskerne skal der derfor to til tre positive hændelser til for at opveje én negativ oplevelse. Når vi husker én god ting, husker vi som regel også tre-fire dårlige. Derfor er det en god idé at gemme det, man skriver, forklarer hun.

I dårlige perioder kan man gå tilbage og læse om de gode ting eller huske de fremskridt, man faktisk har gjort.

- Over tid vil man ofte få øje på handlemønstre og uhensigtsmæssige reaktioner. Det kan føre til en øget forståelse af en selv, men også af årsagerne til, at de sker, så man kan vælge at handle anderledes, siger Annette Aggerbeck.

Skrivetips!

  1. Sid et roligt og uforstyrret sted.
  2. Kom til stede i din krop ved at lave en kort meditation.
  3. Husk, at du ikke behøver være god til at skrive. Grammatik og stavning er ligegyldigt.
  4. Du skriver kun for dig selv.
  5. Skriv i mindst 15 minutter uafbrudt.
  6. Skriv om dine inderste tanker og følelser – om det, der fylder her og nu.
  7. Skriv i hånden eller på computer – men sluk evt. andre programmer, så du ikke bliver forstyrret.
  8. Skriv, når du har det svært eller når du har lyst.
  9. Gem dine skriverier og bliv klogere på dig selv ved at genlæse dem.

 

Det gør skrivning ved kroppen

Forskning har påvist, at man ved jævnligt at skrive om sine tanker og følelser kan opnå et stærkere immunsystem, bedre søvn, lavere blodtryk og hjertefrekvens. Astma- og gigtpatienter fik forbedret deres lungefunktion og mobilitet i leddene.

Kræftpatienter fik signifikant færre smerter, fysiske symptomer og mindre træthed. Stressreduktion viste sig som færre muskelspændinger i ansigtet og mindre fugtighed i håndfladerne. Effekten af ekspressiv skrivning varer i op til fire måneder.

Kilde: ”Skriv dit liv” af James Pennebaker og John Evans