Mad som medicin

En sund kost med antioxidanter, vitaminer, mineraler og omega 3 olier kan hjælpe en rystet hjerne til at fungere bedre, lyder rådet fra naturopath Charlotte Lillegaard Petersen, der har skrevet bogen ’Superkost til Hjernerystelser.’
Foto: Mark Knudsen, Monsun

Foto: Mark Knudsen, Monsun

- Mange forskere og hjernerystelseseksperter siger, at neuroinflammation er et problem. Derfor er det godt at gøre noget for at mindske  inflammationen.

Sådan lyder forklaringen fra naturopath Charlotte Lillegaard Petersen, når hun skal fortælle, hvorfor hun har skrevet en bog om kost til den rystede hjerne. Inflamationen, Charlotte Lillegaard Petersen taler om, er ikke den gavnlige betændelse, der sørger for, at  immunforsvaret hjælper hjernen med at hele efter at have været udsat for rystelser. Nej, det handler om betændelsestilstanden, der ikke vil forsvinde, og som fortsætter med at slide på kroppen.

Den rette kost kan hjælpe til at dæmpe inflammationen og de frie radikaler, holde blodsukkeret stabilt og tilføre kroppen næringsstoffer.  Det er vigtigt, for den ressourcekrævende hjerne og en presset krop forbruger al næring hurtig, og netop derfor er det vigtigt at fylde  ekstra på.

Den rette kost kan hjælpe til at dæmpe inflammationen og de frie radikaler, holde blodsukkeret stabilt og tilføre kroppen næringsstoffer.

Kosten nævnes oftere

Som praktiserende naturopath, og med en hjernerystelse og piskesmæld i bagagen, ved Charlotte Lillegaard Petersen udmærket, at kostråd og naturmedicin endnu ikke er en del af den etablerede behandling af patienter med længerevarende hjernerystelse. Men tingene er under forandring, og hun ser, at flere behandlere og læger er begyndt at forholde sig til kosten. Alene i år er der blevet udgivet to bøger, der nævner kosten som en faktor, når man skal sætte ind over for følgerne af en hjernerystelse.

Udviklingen glæder Charlotte Lillegaard Petersen meget, både fordi hun på egen krop har mærket, hvor meget maden kan gøre for  kroppen, men også fordi de mange års erfaring fra hendes praksis har vist, at det ikke er ligegyldigt, hvilken mad man spiser.

Hold blodsukkeret stabilt

Charlotte Lillegaard Petersen har, ligesom så mange andre, både røget og spist rigeligt med slik. Men da hun kom til skade i 1995, oplevede hun, at hendes vaner spændte ben for, at hun kunne få det bedre. Det fik hun gjort noget ved, og siden har hun uddannet sig til naturopath og har fordybet sig i, hvad mad og naturmedicin kan gøre af gode ting for vores kroppe.

Især hjernerystelsespatienter har godt af at holde blodsukkeret stabilt. Det giver energi, og er en god basis for helingsprocessen.

Hun ved derfor fra egen erfaring, hvor svært det er at ændre mad- og livsstil.

- Jeg ser, at folk nogle gange nærmest bedøver kroppen med for eksempel cola, chips og slik. De får alt for meget sukker, og efter en hurtig optur bliver man jo helt tømt for energi, siger Charlotte Lillegaard Petersen.

Desværre er det ofte det, der sker, når man er syg og ikke føler, at man har overskud til at spise sundt. Man skyder genveje, men her er det, ifølge Charlotte Lillegaard Petersen vigtigt at forstå, at især hjernerystelsespatienter har godt af at holde blodsukkeret stabilt. Det giver energi, og er en god basis for helingsprocessen.

- Et stabilt blodsukker er faktisk ret overset. Når folk eksempelvis kører træt midt på formiddagen, tror de ofte, at det er på grund af hjernerystelsen. Men et lavt blodsukker gør også en træt og ukoncentreret, forklarer Charlotte Lillegaard Petersen, der understreger, at mange vil kunne mærke en forskel, hvis de sammensætter deres måltider, så blodsukkeret bliver mere stabilt.

Det handler om planlægning

Når man går i gang med at spise den sunde hjernemad, er det vigtigt med planlægning. Sådan at den gode mad er inden for rækkevidde og i tilstrækkelige mængder. Det handler om ikke at blive fristet af de hurtige kulhydrater fra hylderne i supermarkeder og på tankstationer, og derfor foreslår Charlotte Lillegaard Petersen, at man:

  • køber ind til flere dage ad gangen
  • handler når man er mæt
  • hjælpes ad med indkøb og tilberedning
  • skræller og snitter grøntsager til flere dage, opbevarer dem i bokse på køl
  • tilbereder gryderetter til flere dage.

God hjernemad ligner på mange måder de officielle kostråd om varieret mad, frugt og masser af grøntsager, fisk, magert kød og fuldkorn. Og så alligevel ikke helt.

For set med Charlotte Lillegaard Petersens naturopatiske briller, er det også væsentligt, at fødevarerne er økologiske, så kroppen ikke stresses med sprøjtemidler og tilsætningsstoffer, og at maden indeholder masser af antioxidanter, vitaminer, mineraler og godt med omega 3 olier. Dertil kommer, at det vil være en rigtig god idé, hvis man eksempelvis supplerer sin hjernemad med det meget inflammationshæmmende gurkemeje og det vigtige fedtstof lecithin, der blandt andet findes i æggeblommer, bønner, lever, fuldkorn og jordnødder.

Super guide

Bogen ”Superkost til Hjernerystelser” er på mange måder let at gå til. En guide, der fortæller lidt om madens gode egenskaber. Den er ikke frelst, og den fungerer lidt som et ”tag-selv-bord” med en undertone af; ”gør det du kan, når du kan”. Der er masser af støtte, ideer til ændring af vaner og ikke mindst dejlige lette opskrifter til hjernemad. En kost der er sund for os alle.

God læsning og ikke mindst god appetit til hjernen!

Af Lise Lotte Blicher Bendtse

Artiklen stammer fra Livtag nr. 3, 2019.

Få medlemsrabat

Som medlem af UlykkesPatientForeningen får du 20 procent i rabat ved køb af 'Superkost til Hjernerystelser' samt fri fragt. Få din rabat

Inspiration til opskrifter

Besøg vores opskriftsunivers med sunde og nærende retter. Her finder du bl.a. to opskrifter fra bogen 'Superkost til Hjernerystelser'.

Besøg opskriftsuniverset