Gå til hovedindhold

Kontakt en pårørende

Du kan dele dine tanker og oplevelser med vores pårørende kontaktpersoner.

Ghita er kontaktperson hos UlykkesPatientForeningen

Som pårørende kan der opstå spørgsmål, frustrationer og udfordringer, der kan være svære at håndtere alene. Derfor kan det være givende at tale med andre, der står i en lignede situation. Du kan dele dine tanker og oplevelser med vores pårørende kontaktpersoner. Alle pårørende kontaktpersoner er frivillige og gode til at lytte.

Hvordan fungerer det?

Du kan enten skrive en SMS eller ringe til kontaktpersonerne. Alle spørgsmål, tanker og følelser er relevante og kontaktpersonerne har valgt at blive frivillige, fordi de gerne vil lytte til dig. Ræk derfor ud og tag kontakt uanset om du har et enkelt spørgsmål eller gerne vil have længerevarende kontakt. Alle kontaktpersoner har tavshedspligt.

De pårørende kontaktpersoner er ikke professionelle rådgivere, men kender til livet som pårørende. Har du brug for professionel rådgivning og vejledning, kan du kontakte UlykkesLinjen.

Pårørende kontaktpersoner

Her kan du læse mere om de pårørende kontaktpersoner.

Ghita er kontaktperson hos UlykkesPatientForeningen

Ghita

Jeg hedder Ghita og jeg er pårørende til min mand, som kom til skade i en trafikulykke i 2011. På det tidspunkt vidste jeg ikke, hvordan det rigtigt var at være pårørende. Det fandt jeg ud af langt senere. Man ved det åbenbart først, når man selv står i det. Det, vi før havde været to om at klare, skulle jeg nu klare alene.

  • Jeg slettede nærmest mig selv, og det var nemt, for ingen holdt øje med mig. Ingen spurgte til mig. Jeg oplevede ensomheden gnave, jeg oplevede at blive afvist, når jeg tog mod til mig og fortalte, at jeg også havde det rigtig skidt. Jeg fik at vide, at jeg var blevet så anderledes, at jeg tog alting så nært, og at jeg skulle prøve at være lidt taknemmelig for, at han havde overlevet. Så lærer man at tie, for hvordan får man sagt, at man har brug for omsorg, når det er så åbenbart for alle, at den, der har brug for omsorg, er ham, der er skadet.

    Send en SMS for at aftale tidspunkt for hvornår I kan snakke: +45 24 93 80 85

Ja er frivillig pårørende-kontaktperson hos UlykkesPatientForeningen.

Jan

Jeg hedder Jan, og jeg bor i Holbæk med min kone Susan. Vi var i en trafikulykke for snart 40 år siden, hvor vi kørte ind i et vejtræ, og Susan blev hårdt kvæstet. Hun har i dag forskellige følgevirkninger fra ulykken – hun går dårligt, har nerveskader og kroniske smerter samt gigt. Ulykken bandt os sammen som par – der er et særligt bånd, men også forpligtelser, når man har været ude for en ulykke sammen.

  • Jeg arbejder fuldtid med serigrafi, og Susan er førtidspensionist. Vi har to voksne børn og tre børnebørn. Når jeg skal slappe af, kører jeg racerbane på konkurrenceplan og bygger eller sorterer legoklodser enten alene eller sammen med børnebørnene.

    Efter ulykken dengang manglede vi vejledning og måske psykologhjælp – det er en stor hjælp at snakke med nogen.

    Du kan blandt andet spørge mig om:

    • Hvordan man finder sig til rette efter ulykken
    • Livet som pårørende

    Godt råd: Jo før man accepterer den nye situation, jo bedre kommer man videre. Det kan være hårdt, fordi man håber på det måske bliver bedre, men her er det vigtigt at være realistisk og ikke have for høje forventninger.

    Send gerne en SMS, så aftaler vi et tidspunkt til at snakke: Tlf 24 21 58 08

Vil du selv gøre en forskel for andre pårørende?

Vores frivillige pårørende kontaktpersoner gør en stor forskel, når de taler med andre pårørende. Ved at blive pårørende kontaktperson kan du hjælpe og støtte andre, der også lever tæt på en ulykkesramt.

Lyder det som noget for dig? Så kontakt Mette Nyrup (mny@ulykkespatient.dk).

Vi klæder dig godt på til opgaven som kontaktperson, så du kan gøre en forskel for andre pårørende.