Ring til UlykkesLinjen
Foreningens rådgivningstelefon, UlykkesLinjen, tilbyder gratis og uvildig vejledning – også til dig, der er tæt på en ulykkesramt.
Ring til UlykkesLinjen på tlf. 3673 2000
Vi har telefontid:
- mandag, onsdag og fredag kl. 9-11
- tirsdag og torsdag kl. 10-12
UlykkesLinjen tilbyder gratis og uvildig vejledning til dig, der er tæt på en ulykkesramt. Du kan både ringe på vegne af den ulykkesramte eller på vegne af dig selv som pårørende.
Når du kontakter til UlykkesLinjen, bliver du mødt af erfarne fagfolk (jurister, socialrådgivere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sygeplejersker og psykologer) med stor viden om ulykker og deres potentielle følger.
Din henvendelse til UlykkesLinjen bliver behandlet fortroligt, og alle rådgivere har tavshedspligt.
Skriv til UlykkesLinjen
Har du ikke mulighed for at ringe til UlykkesLinjen i telefonens åbningstid, er du velkommen til at skrive dit spørgsmål i formularen nedenfor. Så ringer vi til dig hurtigst muligt.
Hvad kan UlykkesLinjen hjælpe med?
Mange pårørende ringer med spørgsmål, der relaterer sig til deres ulykkesramte pårørende. Det kan fx være spørgsmål om anmeldelse ved forsikring, spørgsmål til erstatning, spørgsmål til hjælpemidler, boligindretning, sygemelding osv. Det kan også være om efterreaktioner hos den ulykkesramte.
Du kan som pårørende også søge råd til, hvordan du hjælper andre pårørende – fx jeres børn – til at være i en svær situation. Det kan være, at du har brug for at vende hvad man kan sige og hvornår man skal tale og hvornår man ikke skal. Det kan også handle om hvilke reaktioner, I kan forvente hos fx et barn eller anden pårørende.
Du er også meget velkommen til at ringe på dine egne vegne. Det kan være, at du er ved at drukne i hverdagen, og du har brug for hjælp til at få sat nogle grænser i til de mange praktiske opgaver, eller du mentalt har brug for et pusterum.
Det kan også være, du kan mærke, at I har svært ved at kommunikere eller at familien mistrives, fordi I oplever sorg og stress forskelligt og dermed har svært ved at forstå hinandens følelser, reaktioner mm.
Du er med andre ord velkommen, uanset om du har et klart spørgsmål eller brug for støtte til at finde vej i en svær situation.
Da UlykkesLinjen ikke modtager journaler eller sagsagter, kan vi ikke gå ind i en konkret vurdering af din sag eller behandling, men henviser i stedet til den ansvarlige behandler. Dog kan vi ofte hjælpe dig med at præcisere de spørgsmål, som du ønsker at få svar på.
Vi gør vores bedste for at besvare alle henvendelser, men indimellem kan der forekomme ventetid. I disse tilfælde opfordres du til at prøve igen senere eller benytte vores kontaktformular på her på siden.
Telefonerne lukker automatisk for opkald efter lukketid. Igangværende samtaler afbrydes ikke, men vi forsøger at afslutte dem så hurtigt som muligt, eventuelt med en aftale om en opfølgende samtale.
Ofte stillede spørgsmål i rådgivningen
Få svar på nogle af de typiske spørgsmål fra pårørende i UlykkesPatientFore ...
Hvilken rolle påtager du dig?
Tal fra UlykkesPatientForeningen viser, at 65 % af dem, der står en ulykkes ...
Gode råd til en bedre kommunikation
Psykolog Mette Nyrup deler her ud af sine gode råd til at opnå en bedre kom ...