Gå til hovedindhold

Forsikringsselskabet behandler sagen

Behandlingen af din sag kan godt tage lang tid.

Når du har anmeldt ulykken og givet forsikringsselskabet de oplysninger, det umiddelbart har brug for, vil det gå i gang med at behandle din sag. Behandlingen kan - afhængigt af hvor kompliceret sagen er - tage fra få måneder til adskillige år.

  • Normalt vil du ret hurtigt efter anmeldelsen blive kontaktet af forsikringsselskabet, som vil oplyse, om det anerkender at betale erstatning, og/eller om det mangler flere oplysninger for at kunne afgøre din sag.

    Hvis din forsikring dækker dine skader, vil du også få at vide, hvilke erstatninger du har mulighed for at få.

  • Din erstatning skal afspejle, hvor meget af din funktion du permanent har mistet efter ulykken.

    Forsikringsselskabet venter derfor med den endelige vurdering af din skade, indtil din helbredstilstand er stabil, og der ikke er mulighed for yderligere fremskridt.

    Denne venteperiode tager oftest op til et år. Herefter vil forsikringsselskabet bede om en lægeerklæring, som afgør din ret til erstatning.

    Normalt kan forsikringsselskabet vurdere din ret til erstatning umiddelbart efter den sidste lægeerklæring. Herefter vil du kunne få udbetalt din erstatning.

  • I nogle tilfælde kan en forsikringssag dog tage længere tid end beskrevet herover. Det gælder særligt i de tilfælde, hvor ulykken var alvorlig og skaderne så store, at de måske også har betydet, at du ikke længere kan arbejde.

    En kompliceret diagnose betyder, at det kan være sværere og tage længere tid, før en læge kan vurdere, om der er chance for at få det bedre.

    Forsinkelser kan også skyldes manglende afklaring fra andre involverede parter, fx din kommune, hvis du ikke længere kan arbejde.

  • Hvis dit sygeforløb er langvarigt, kan du i en periode få udbetalt erstatning for eventuelt tabt arbejdsfortjeneste fra modpartens ansvarsforsikring. Hvis der ikke er en modpart, kan du evt. få hjælp fra arbejdsgiver eller det offentlige.

    Tanken er, at du økonomisk skal være stillet som før ulykken. Det samme gælder, hvis du har udgifter til behandling, som den ansvarlige modparts forsikringsselskab har accepteret at betale for, ligesom du også kan blive kompenseret for svie og smerte.

Få et overblik

Få en udskriftsvenlig udgave af denne side (pdf).

Stil spørgsmål

Vores eksperter besvarer spørgsmål om forsikring.

Find svar på mange forsikringsspørgsmål i vores brevkasse eller stil selv et spørgsmål.