Flere og flere mænd rammes af alvorlige skader efter uheld på mountainbike og racercykler

Ulykkesstatistikken for cykeluheld er i disse år ramt af et paradoks. På den ene side er det samlede antal alvorlige ulykker stagnerende, men på den anden side stiger det kraftigt for særligt én gruppe: Midaldrende mænd. Mænd i deres bedste alder har i høj grad taget mountainbiken og racercyklen til sig i deres fritid, men desværre medfører det også flere og flere alvorlige uheld. UlykkesLinjen ser resultaterne og har sammen med en tidligere professionel cykelrytter og Cyklistforbundet nogle simple, men vigtige råd til motionscyklisterne.

Antallet af alvorlige cykeluheld er stagneret de seneste 10 år, men for mandlige motionscyklister har det været kraftigt stigende.

Ifølge Danmarks Statistik er antallet af alvorlige cykeluheld for mænd, hvor et andet køretøj er involveret, steget med mere end 30 procent de seneste 10 år.

Hos UlykkesLinjen har man også oplevet en stigning i henvendelser fra cykelmotionister, der er kommet til skade – både på vejene og skovstierne. Og UlykkesLinjens rådgivere hjælper de ramte med en lang række forskellige spørgsmål i forhold til skader og følgevirkninger.

- Spektret inden for ulykkerne er meget bredt og skaderne varierer fra mindre alvorlige solostyrt eller lette påkørsler med knubs og materielle skader på cykel og tøj til de meget alvorlige og fatale ulykker med alvorlige fysiske skader som tandskader, brud på hænder, arme, ben, skulderskader, og egentlige rygmarvsskader og i værste fald dødelig udgang. Alt efter skadens omfang kan det får store konsekvenser for den enkeltes arbejdsliv i form af længerevarende sygemelding eller afsked med arbejdsmarkedet. Og i det private liv kan ulykkerne ofte få negative konsekvenser socialt, psykologisk og familiemæssigt, siger Bente Elton Rasmussen fra UlykkesLinjen.

Mange uerfarne og overmodige cyklister på vejene og skovstierne

Det stigende antal ulykker på vejene og skovstierne afspejler cykelsportens voksende popularitet herhjemme, lyder det fra en ekspert. Ifølge den tidligere professionelle cykelrytter Jens Veggerby er et af problemerne ved cykelsportens voksende popularitet, at mange i en relativt sen alder skal lære cykelsportens abc.

- Mange af de nye motionister er ikke så erfarne og skal lære det praktiske omkring cykling i en relativt sen alder, hvor indlæring generelt er sværere. Og desværre er mange af dem tilmed lidt for selvfede og selvsikre ude på vejene og skovstierne, men som med alt andet kræver det ydmyghed i starten, når man kaster sig over noget nyt.

- Tidligere var de fleste motionscyklister vokset op i cykelklub og havde fået regler og adfærd ind med modermælken, men i dag kører mange rundt på vejene, som slet ikke følger færdselsreglerne og ikke har lært at læse trafikken. 3-4 cykelryttere ved siden af hinanden går f.eks. ikke, hvis færdselsreglerne ikke tillader det. Det giver flere alvorlige ulykker, lyder det fra Jens Veggerby, tidligere professionel cykelrytter og direktør i Veggerby Sport og Kultur, som udbyder kurser i cykling for virksomheder og enkeltpersoner.

- I forhold til mountainbikeryttere i skoven er det en anden snak. Det er meget teknisk at køre på små smalle spor med grene og rødder i jorden. Manglende teknik og overmod spiller en stor rolle i ulykkerne i skoven, forklarer Jens Veggerby.

Cyklistforbundet opfordrer til opmærksomhed

I Cyklistforbundet peger man på, at forholdene på vejene har ændret sig de sidste 15 år, for antallet af biler på de danske veje er vokset markant. Derfor opfordrer man i Cyklistforbundet til opmærksomhed i trafikken.

- Det er meget positivt, at stadig flere får øjnene op for motionscykling. Men er det afgørende, at både bilister og cyklister tager hensyn til de øvrige trafikanter og er opmærksomme på at deles om vejen på en god måde. Bilerne bør holde den anbefalede afstand på 1,5 meter, når de overhaler, og skal i det hele taget holde fokus på kørslen. Vi ser desværre alt for mange påkørsler bagfra, så væk med mobiltelefon og andet forstyrrende, når man kører, siger Klaus Bondam direktør i Cyklistforbundet.

Cyklistforbundet så gerne, at Danmark fulgte Tysklands eksempel. Siden april 2020 skal biler opretholde en overhalingsafstand på minimum 1,5 m i byområder og 2,0 m uden for byer.

Råd fra UlykkesLinjen: Få styr på forsikringerne.

Inden man sætter sig op på cyklen, er det helt afgørende, at man har styr på sine forsikringer. Man skal nemlig både være dækket, hvis man selv kommer til skade (ulykkesforsikring), og hvis man kommer til at gøre skade på andre (ansvarsforsikring). Desværre er det ikke alle, som er opmærksomme på behovet for forsikringer, inden de hopper op på racercyklen eller mountainbiken.

- Hos UlykkesLinjen oplever vi ofte, at motionscyklisterne ikke er opmærksomme på de nødvendige forsikringer eller kender til reglerne. Men begge dele kan være yderst betydningsfulde – særligt hvis man kommer alvorligt til skade! Og det er vigtigt at sikre sig, at man er dækket, hvis det fx handler om mountainbike, som i visse tilfælde defineres som ”farlig sport” af forsikringsselskaberne. Så vores råd er altid: Få styr på forsikringerne, udtaler rådgiver Bente Elton Rasmussen fra UlykkesLinjen.

Om UlykkesLinjen

UlykkesLinjen giver gratis og uvildig vejledning for at hjælpe ulykkespatienter og deres pårørende til at tackle de udfordringer, der kan opstå efter en ulykke.

Ved telefonerne sidder en erfaren gruppe af rådgivere, der kan trække på et bagland af specialister, bl.a. jurister, læger, fysioterapeuter, psykologer og ergoterapeuter, der er tilknyttet UlykkesPatientForeningen.

Initiativet til UlykkesLinjen er skabt i samarbejde mellem Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og UlykkesPatientForeningen.

UlykkesLinjen modtager økonomisk støtte fra Offerfonden og har tilbudt gratis og uvildig vejledning siden august 2015.

UlykkesLinjen har telefontid alle hverdage 9-15. Hvis der opstår spørgsmål efter en ulykke, kan man altid ringe og få gratis og uvildig vejledning hos UlykkesLinjen på 36 73 20 00.

Fem gode råd til motionscyklister

  • Lyt til erfarne folk i cykelmiljøet og følg deres råd om adfærd og regler på vejene og skovstierne.
  • Udvis sund fornuft – har man topmave, er man nok ikke lige Peter Sagan.
  • Vis hensyn over for andre og vær opmærksom i trafikken.
  • Følg færdselsreglerne og kør ikke for mange ved siden af hinanden på vejene.
  • Husk altid cykelhjelmen.

Kilde: Jens Veggerby, tidligere professionel cykelrytter.