Gå til hovedindhold

Fem gode råd til en konsultation

Som patient vil mange af os have en eller anden form for stressreaktion, når vi træder ind til en samtale eller konsultation med en sundhedsfaglig, fordi der ofte er noget på spil. Psykolog Mette Nyrup har samlet nogle råd, som kan være gavnlige, når du befinder dig i sådan en situation.

  1. Lav aftale om opfølgning

    De fleste af os har nok prøvet at snuble over ordene, når vi sidder over for en sundhedsfaglig. Eller måske får man slet ikke sagt det, man ville, eller fortryder, hvad man sagde. Det kan derfor være en god idé altid at lave en aftale om, hvordan man om nødvendigt kan følge op.

    Konsultationer er ofte ret korte, så der er mange ting, der skal falde i hak. Derfor er det altid okay at vende tilbage.

  2.  Vær ikke bange for spørgsmål

    Stil spørgsmål, så både du og den sundhedsfaglige får en øget forståelse for, hvad der er bedst for dig. Det vil også højne chancerne for, at du får den helt rigtige behandling eller bliver sendt det rigtige sted hen.

    Omvendt bør du heller ikke frygte opklarende spørgsmål fra en sundhedsfaglig.

  3. Hav fokus på den gode dialog

    Det kan have en væsentlig betydning for dit forløb, hvordan relationen er mellem en sundhedsfaglig og dig som patient. Derfor er det godt at have for øje altid at underbygge en ærlig og respektfuld kommunikation.

  4. Bliv ikke forblændet af magtforholdet

    Flertallet er tilbageholdende, når man eksempelvis befinder sig til en lægekonsultation, og de fleste forventer, at den sundhedsfaglige kommer med et udspil og styrer samtalen.

    Til en vis grad er det naturligvis også fint, men vær opmærksom på, om du undervejs tilsidesætter dig selv og dine behov.

    Vær især årvågen, hvis du benytter ikke-autoriserede behandlere på det store marked for alternativ behandling.

  5. Brug dit alarmberedskab som pejlemærke

    Dit alarmberedskab er tændt, når du træder ind til en konsultation. Hvordan det forløber, kan du aflæse på, hvordan dit alarmberedskab føles, når samtalen er slut.

    Har du mere ro på systemet, end før du gik ind, så er det fordi, der er sket positive ting. Modsat, hvis du føler mere uro, så skyldes det måske, at dit budskab ikke er blevet modtaget som ønsket.