Gå til hovedindhold

Jeg er bisidder

Når du er bisidder, fungerer du som ekstra øjne og ører under et møde, men rådgiver ikke medlemmet. Som bisidder er du neutral og er med til at sikre et konstruktivt samarbejde mellem medlemmet og den, medlemmet holder møder med.

Hvem skal jeg kontakte?

Har du spørgsmål til din funktion som bisidder, er du meget velkommen til at kontakte Mette Nyrup.

Det er ligeledes Mette, der tildeler den enkelte bisidder opgaver, når et medlem booker en bisidderaftale på hjemmesiden.

Mette Nyrup

  • Psykolog

Find vigtig viden

Når du er bisidder, er det vigtigt, at du orienterer dig under punktet praktisk viden. Her finder du bl.a. information om, hvordan du bruger den obligatoriske Sikker mail og mange andre nyttige informationer.

Rollen som bisidder

    • Du deltager sammen med medlemmet i vigtige samtaler – fx med kommunen
    • Du er med til at skabe klarhed og forståelse før, under og efter en vigtig samtale
    • Du hører og ser, hvad der sker
    • Du støtter medlemmet i at få sine synspunkter og behov for hjælp frem i lyset
    • Du sikrer respektfuld behandling af medlemmet
    • Du indsender underskrevet bisidderaftale og kørselsafregning efter hver aftale
    • Du er afklaret omkring din egen situation
    • Du har deltaget i introduktionskursus for bisiddere, mentorer og kontaktpersoner

Tjekliste når du skal ud som bisidder

Her er en tjekliste, som du kan lade dig inspirere af, når du er bisidder. Det er selvfølgelig vigtigt at huske, at to møder ikke er ens.

    • Hvorfor vil medlemmet gerne have en bisidderaftale?
    • Hvad handler mødet om?
    • Hvad ved jeg om emnet?
    • Har jeg brug for at tale med en medarbejder fra sekretariatet inden mødet?
    • Hvordan støtter jeg medlemmet bedst?
    • Har medlemmet behov for støtte efter vores aftale?
    • Er der behov for, at medlemmet får hjælp af vores ansatte rådgivere på UlykkesLinjen?
    • Er der noget, som jeg har brug for at tale igennem med en medarbejder fra sekretariatet efter bisidderaftalen?