Forskellige former for motivation

Vores motivation kan deles op i indre og ydre motivation, som findes i flere former og går fra amotivation til indre motivation. Jo tættere man kommer på indre motivation, desto stærkere og mere holdbar er ens motivation.

 

1) Amotivation:  

”Træne? Aldrig i livet!”

Man er slet ikke motiveret for at træne, tænker ikke på det og ser ingen mening med det. 

2) Ydre reguleret motivation:

”Jeg træner for at opnå en belønning.” 

Man træner kun, fordi der er en pisk eller en gulerod.

3) Ydre/indoptaget motivation:

”Jeg bør træne.”

Pligtfølelse styrer motivationen. Man træner kun, fordi man bør og får dårlig samvittighed, hvis ikke man gør det.

4) Ydre/identificeret motivation:

”Jeg er typen, der træner.” 

Træning er en del af ens selvopfattelse og er med til at skabe ens identitet, selvom den ikke nødvendigvis er lystbetonet.

5) Ydre/integreret motivation:

”Jeg synes, træning er værdifuldt.”

Her træner man, fordi man synes træning er værdifuldt og har taget fordele til sig som sine egne.

6) Indre motivation:

”Jeg elsker at træne.” 

Man træner, fordi man kan lide det. Træningen er lystbetonet. Man ville træne, selvom det hverken var sundt eller nødvendigt.

 

Kilde: ”Motivation i praksis”, Center for Sundhedsmotivation