Søvnvejleder Mikael Rasmussen holder oplæg til temadagen

Temadagene, der afholdes i København og Aarhus, bliver blandt andre gæstet af søvnvejleder Mikael Rasmussen.

Mikael Rasmussen vil fortælle om, hvad søvnen gør for helbredet og psyken. Du får øget viden om søvn og søvnforstyrrelser og masser af gode råd samt brugbare teknikker til at forbedre din søvn.

Vi har bedt ham svare på tre spørgsmål, som du kan blive klogere på op til oplægget.

Hvad oplever du, at man kan overse, når det kommer til søvn og søvnmangel?

Der er rigtig mange aspekter, man kan pege på. For eksempel kan selvindsigten forsvinde ret hurtigt. Alle kan vænne sig til at sove dårligt. Får du ikke tilstrækkelig mængder søvn, så fungerer din hjerne ikke normalt.

Noget andet, man nemt kan overse, er vores tilbøjelighed til at blive fanget af alle de medier, som konstant råber på os. Syv ud af ti mennesker kommer for sent i seng, forbi det er svært at gøre sig fri. Vi bliver alle mere eller mindre fanget af at være på. Der er det vigtigt, at man selv tager kontrollen. 

Hvad er første step for at komme ind i en god søvnrytme?

Det første step vil være en forståelse for, hvordan søvn udfolder sig fysiologisk. Det handler meget om søvnpresset, og det er, hvor mange timer du har været vågen. Søvnpresset skal være på cirka 16 timer.

Din døgnrytme er også vigtig: Den hjælper os til at holde os vågne, men også til at blive søvnig og til at kunne sove om natten. Når det er lyst udenfor, så producerer vi hormoner, der holder os vågne, mens mørket sørger for hormoner, som får os til at føle træthed og falde i søvn.

Hvad håber du, man får med sig på længere sigt fra dit oplæg?

Først og fremmest vil jeg videregive en forståelse for, hvor afgørende søvn er for dit liv. Dertil vil jeg tale om håndteringsstrategier, som du kan bruge forebyggelsesmæssigt, men også hvis du har længerevarende problemer, som mange ulykkespatienter har.

Kan man få søvnen til at fungere igen, så bliver man bedre til at håndtere eksempelvis smerter og et væld af andre aspekter i tilværelsen. For søvn er en fysiologisk nødvendighed, og det kan ændre dit liv.

Tilmeld dig temadagene

Lørdag den 26. oktober: Tilmeld dig temadagen i København

Lørdag den 9. november: Tilmeld dig temadagen i Aarhus

Se også:

Mikael Rasmussen fortæller om oplægget til temadagen.