Den rette kommunikation kan stække skamfølelsen

Har du det vanskeligt ved social interaktion og sociale sammenhænge, kan det være en hjælp at kridte banen op og tage samtalens retning i egen hånd.

- Først kan det være en stor fordel at få defineret, hvad du har lyst til at tale om og hvordan. Det kan være prisen for at kunne være til stede til en fest eller noget andet socialt, for andre mennesker kan ikke vide, hvad du har med i bagagen, og de kan ikke gætte sig til din situation og dine grænser, hvad enten de tydeligt kan spotte din funktionsnedsættelse eller ej. Så der skal man tage taktstokken, selvom det kan virke lidt urimeligt, når man har nok at tænke på i forvejen, men det letter situationen at gøre det, forklarer psykolog Eva Krog Pedersen og tilføjer:

- Jeg taler ofte med patienter om, at det rykker noget i en positiv retning, når man tager sine vilkår på sig, hvad end man har med sig. Det er helt naturligt, at man kan blive bitter og havne i en offerrolle, hvis man føler, at man skal være en undskyldning for sig selv. Det gør også noget ved ens omgivelser, hvis man hele tiden går og dukker nakken.

At vende en negativ spiral

Eva Krog Pedersen understreger, at det er en livsopgave at kunne tage sine vilkår på sig, særligt når det handler om noget så livsforandrende som eksempelvis en svær funktionsnedsættelse.

- Og går man og tror, at andre ser én som forkert eller én, der gerne vil stikke ud, så kan det være med til at forstærke en følelse af skam eller skyld, som måske påvirker dig så meget, at du helt opgiver at tage til den næste fødselsdagsfest. Så det kan være svært at bryde ud af, hvis det er det mindset, du har, siger psykologen.

At få vendt den negative spiral kræver både tid, tålmodighed og træning.

At få vendt den negative spiral kræver både tid, tålmodighed og træning.

- Det handler blandt andet om, at man skal lære sin skam at kende for at kunne sænke skuldrene lidt og for eksempel lægge de her følelser i en skuffe, som kan åbnes, når det er relevant, men som ikke figurerer som en konstant markør, når du omgås andre mennesker. Det kan man selvfølgelig få professionel hjælp til, og der har jeg ved mange lejligheder oplevet, hvordan gruppeterapi er en rigtig god idé. Det gør også, at man kan se, man altså ikke er den eneste, som går og har de her følelser og tanker, fortæller Eva Krog Pedersen og fortsætter:

- Ser vi på interaktion med andre mennesker, kan man øve sig på at formulere nogle svar og uddybende sætninger, som man har klar, så man ikke skal sidde og finde på noget hver gang, man bliver spurgt eller skal forklare om sin situation. Efterhånden bliver det forhåbentligt helt naturligt at tale om, uden at du mærker skamfølelsen. Samtidig skal det siges, at det naturligvis også er helt okay at melde ud, at man simpelthen ikke har lyst til at tale om sin situation.

Oplysning og kommunikation skaber plads

Det kan tage brodden af mange uhensigtsmæssige følelser, hvis du skaber dig plads med kommunikation og oplysning.

- Det er simpelthen guld værd i de her tilfælde. Vi kunne forestille os, at det var til en fødselsdagsfest: Når du taler med de andre, kan det være så godt at fortælle helt nøgternt, hvad der har ramt dig, hvad det betyder i dit liv, og at du for eksempel øver dig i at økonomisere med dine kræfter, så derfor er du her nu på den her måde, men måske kommer du til at forlade festen på et tidspunkt. Som regel bliver det godt modtaget, at man tør stå ved det, og så begynder du automatisk at føle dig bedre tilpas, fortæller psykolog Eva Krog Pedersen og afslutter:

- Man skal bakke sig selv op i at vide, hvornår man er bedst. Måske er det, hvis du hviler dig, når du er til en sammenkomst og så kommer tilbage med fornyede kræfter. Fortæl andre, hvorfor du gør, som du gør. Det er kun dig selv, der ved det. Man er nødt til at tage udgangspunkt i sig selv, og det er så nemt at sige og så svært at gøre, men det kan lykkes, og det kan gøre en afgørende forskel.

Artiklen er skrevet af Martin Hungeberg og bragt i Livtag nr. 3, 2021. 

Tema om skyld og skam

Vi har kigget nærmere på, hvordan skyld og skam kan fylde i livet efter en ulykke. Hvorfor skammer vi os over at være anderledes eller ikke at kunne det, vi kunne før - og hvordan skal vi håndtere det?

Læs de øvrige artikler:

At skamme sig kan være en alvorlig ting

Efter en ulykke: Skyldsspørgsmål kan hindre accept af situationen

Mit liv - en fortælling fra et medlem

Det kræves, at livet skal være let

En følelse af at være forkert

Fri for skam og skyld